Leszek Baj
W Gazecie Wyborczej piszę od 2005 roku, głównie o transporcie kolejowym, lotniczym oraz o makroekonomii. Jestem absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
RSS
Blog > Komentarze do wpisu
Chińczycy chcą zawojować Europę! Pozwolimy im?

W ostatnim czasie sporo w Polsce mówi się o chińskich inwestycjach. Do tej pory było ich niewiele, ale Chińczycy bardzo by chcieli, żeby to się zmieniło. Temat obecności chińskich firm w Polsce odżył w zeszłym tygodniu, gdy do Warszawy przyjechała duża misja handlowa z Chin. I znowu padły deklaracje: chętnie pomożemy wam w budowie autostrad i szybkich kolei. Czy to jest realne?

Realne, o ile Chińczycy dostosują się do europejskich reguł gry. Muszą startować w przetargach i nie mogą otrzymywać zabronionej w UE pomocy publicznej. Muszą też wziąć pod uwagę, że Unia będzie krzywo patrzyła na obecość ich firm w Europie dopóki same Chiny nie otworzą sie szerzej na biznes europejski.

W Polsce przyczółek do dalszej ekspansji Chińczycy już zdobyli. Budują przecież dwa odcinki autostrady A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą. Twierdzą, że idzie im świetnie, chociaż nie od dziś wiadomo, że mają problemy w podwykonawcami i pracownikami. Poza tym ich oferta była na tyle niska, że pewnie będą musieli dołożyć do interesu. Ale co z tego, skoro liczą na to, że dzięki tej inwestycji uda im się zdobyć inne kontrakty w całej Unii Europejskiej.

Chińczycy lubią tradycyjne branże. Właśnie kończą się negocjacje w sprawie zakupu przez firmę LiuGong Huty Stalowa Wola produkującej maszyny budowlane. A PKP Cargo już w czerwcu może podjąć decyzję, czy opłaca się z wraz z chinskim partnerem składać wagony towarowe w Szczecinie.

Przeciwnicy głośno krzyczą: to zrujnuje polskie firmy taborowe. Zacznie się od wagonów towarowych, a później będą lokomotywy czy wagony pasażerskie.

Ale zwolennicy pomysłu (głównie z PKP Cargo) tłumaczą,  że jeśli nie podejmą współpracy z Chińczykami, to zrobi to ktoś inny np. Węgrzy czy Rumuni.

Osobiście uważam, że inwestor chiński może być równie dobry co koreański, japoński, czy amerykański. O ile trzyma się wyznaczonych reguł gry.

Faktem jest to, że Chińczycy zrobili gigantyczny postęp w rozbudowie swoich kolei. I mają w tej dziedzinie sporo do zaoferowania. A my przecież planujemy budowę szybkich kolei z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia. Mogą nam w tym pomóc Francuzi, Hiszpanie, ale równie dobrze i Chińczycy. Sami czerpali garściami z rozwiązań europejskich. Na zdjęciu pociąg na bazie Siemensa Velaro.

Jeden z szybkich

Rocznie Chiny inwestują w kolej 60 mld euro! Obecnie mają 7,5 tys. km linii kolejowych, po których pociągi mogą jeździć conajmniej 200 km/h. Linii na 350 km/h jest już grubo ponad 2 tys. km. W 2020 roku sieć szybkich kolei w Chinach ma liczyć w sumie 16 tys. km.

Nie miałbym nic przeciwko, gdybyśmy w Polsce mieli chociaż jeden taki dworzec kolejowy jak w Pekinie. Choć może nie ma co przesadzać z wielkością. W końcu Chińczyków jest jakieś 35 razy więcej niż Polaków.

Hala na dworcu w Pekinie wygląda jak średniej wielkości europejskie lotnisko

środa, 27 kwietnia 2011, leszekbaj

Polecane wpisy

Komentarze
2011/04/28 16:06:08
Pewnie lobysta chiński Jarosław Wałesa się przyczynił
drabikpany.salon24.pl/302077,laogai-made-in-china
-
2011/04/28 16:22:29
Chińczycy nam wszystko wybudują. Autostrady. Koleje. Fabryki. I wreszcie obozy pracy przymusowej.
-
Gość: z, *.internetdsl.tpnet.pl
2011/04/28 17:20:55
Fajnie i pięknie, należy jednakże przypomnieć, ze Chińczycy w pięknym stylu wydymali Siemensa (i inne firmy niemieckie) przy projekcie Velaro, nie używając ani kawałeczka mydła ;). A kto o tym zapomni, może go spotkać podobna atrakcja :P
-
Gość: ercu, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2011/04/28 18:04:02
jak tu wejdą, juz nie wyjdą, a pracy coraz mniej
-
Gość: Autor, *.fpt.vn
2011/04/28 18:08:46
przenieść firmę lub otworzyć nową w nowej
lokalizacji: tzw. raj
podatkowy. Tam będziesz KLIENTEM-INWESTOREM a tu jesteś Potencjalnym
Złodziejaszkiem wg
życzliwych - nigdy-nie-prowadzących-firmy-i-czegokolwiek - Pań z Urzędów.
Zgodnie z prawem, legalnie. Sumując: koszty prowadzenia biznesu zmniejszą
się o 60-70%
zależnie od skali biznesu. Kontakt: brown.michael222[at]gmail.com
-
Gość: , *.*.maxonline.com.sg
2011/04/28 18:15:34
Chinczycy jasne dawac ich jak najwiecej i najszybciej, dopuki maja kase... ma USA ich wydymaja szybciej czy pozniej....

Azjaci sa potrzebni jaki emigranci w Polsce. Powinnismsy skasowac wszystkie wizy dla murzynskich studentow i przerzucic to na Azje
-
2011/04/28 18:39:58
Na poczatek mozna zamknac polskie kopalnie i kupowac wegiel z Chin.
-
Gość: oko, *.adsl.inetia.pl
2011/04/28 18:43:44
Idąc tym tropem, likwidujmy rząd, parlament i prezydenta bo i tak nic dobrego nie robią tej biednej Polsce i niech Chińczycy nam rządzą tanio i efektywnie, po roku jak nam się podoba to przedłużymy kontrakt na kolejny rok.
-
Gość: Kamilek, *.centertel.pl
2011/04/28 19:06:39
Mamy szczęście że Chinczykom zależy na Polsce. Polska jest w idealnym infrastrukturalnej kondycji do inwestycji już doświadczonych w kraju Chińskich firm. Nie ma lepszego kraju z którym powinnyśmy zwiększyć współpracę i to jak najszybciej jak z Chinami. Z nieba nam spadają, szybka kolej, cargo, huty, budownictwo, autostrady oby tak dalej!